Capt. Tóth György személyében ez év júliusától új gyakorlati főoktatója van Társaságunknak. Az egészen kiemelkedő és tekintélyes repülési múlttal rendelkező szakember – amellett, hogy több mint 28 ezer repült óra van a háta mögött – leendő pilóták százait avatta már be a légiközlekedés rejtelmeibe. Talán elég, ha csak annyit mondunk, csaknem ötezer órát oktatott, vizsgáztatott az Airbus A320 típusú szimulátorán.
Elmondása szerint a gondolat, hogy pilóta lesz, már ötéves korában megfogalmazódott. Aztán további öt év után egy hármashatárhegyi látogatás csak megerősítette a korai elképzelést, így már egyenes is lett az út az ábrándozásból a valósághoz, amikor tizennégy évesen elkezdhette a repülést.
Nebehaj Balázs (bal), elméleti főoktató és Capt. Tóth György (jobb), gyakorlati főoktató
Mint sokan mások, akik sokáig kitartottak ebben hivatásban, ő is vitorlázógépen kezdte a szakmával való ismerkedést, amely aztán a Nyíregyházi Főiskola polgári pilótaképzésen teljesedett ki. Olyannyira megszerette a főiskolát, hogy a diploma átvétele után ott is maradt repülőgépvezető oktatóként.
Aztán az első adódó alkalommal (néhány fiaskós jelentkezés után) átigazolt a Malévhoz, ahol csaknem három évtizedet „húzott le”. Közben néhány évre külföldre, egészen pontosan Taiwanra ment dolgozni, a másik nagy álom, a Jumbo, a Boeing 747-es kedvéért. Amikor hat év után visszatért a Malévhoz, lényeges szerepet játszott a Malév Express nevű légitársaság létrehozásában. Ez a kis önálló egység a Malév leányvállalatként működött. A Wizz Air megalakulásakor a flight operation felállítása nagyon-nagyon komoly erőfeszítésekkel jött létre, melyben ő oroszlánrészt vállalt. Több mint tíz év pilóta-menedzseri és aktív kapitányi tevékenység után ment nyugdíjba. Persze azóta is dolgozik, és senior oktatóként és vizsgáztatóként részt vesz a pilóták képzésében.
Capt. Tóth György
Látszik rajta, hogy mai napig szereti és élvezi a munkáját, az oktatást és a vizsgáztatást. Szerinte mindennek az alapja, hogy az oktató és a növendék vagy vizsgázó is igyekezzen a legjobb teljesítményt nyújtani. Arra a kérdésre, hogy a jövő pilótái szigorú tanárt kapnak-e a személyében, azt mondja, minden helyzetben igyekszik a nyugodt légkört megteremteni, és ezzel megadni a másik oldalnak a legjobb teljesítményhez való körülményeket, de ezzel együtt az elvárásoknak meg kell felelni. Azok alól nincs kivétel vagy elnézés!
Nagyon lényeges később is, majd a kereskedelmi repülés során, hogy a pilóta legyen képes menedzselni saját magát, minimalizálnia kell a magánélet befolyását a munkájára, képes legyen a személyzeti együttműködésre a legvadabb klímaváltozási körülmények között is. Mentálisan stabilnak kell lennie és jól motiváltnak ehhez a hivatáshoz.
Capt. Tóth György kollégánknak ezúton is sok sikert kívánunk!