Hivatásos pilóta oklevelet és közforgalmi kereskedelmi pilóta szakszolgálati engedélyt szerezhetnek a Debreceni Egyetemen.
– Évente több ezer új repülőgép kerül ki a nagy gyártók üzemeiből, ugyanakkor a légitársaságok már most is égető pilótahiányban szenvednek – ezt a tendenciát ismerte fel a magyar kormányzat, amely a Wizz Air légitársasággal közösen tavaly megkereste az egyetemet, hogy vállalnánk-e egy pilótaképzés indítását. Ezért tavaly szeptemberben egy debreceni székhelyű közép-kelet európai pilótaképzési központ indításáról állapodott meg a Külgazdasági és Külügyminisztérium, a Debreceni Egyetem, a Wizz Air Hungary Kft. és a PHARMAFLIGHT Kft – mondta el a Naplónak Bartha Elek. A Debreceni Egyetem oktatási rektorhelyettesét azután kérdeztük, hogy az egyetemi szenátus legutóbbi ülésén támogatta azt a javaslatot, miszerint jövő ősszel hivatásos repülőgép-vezetői alapképzési szakot indítsanak.
Változatos tananyag
Az elmúlt évben az egyetem folyamatosan egyeztetett a képzésről a kormánnyal, a minisztériummal, a légitársasággal és a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalának szakembereivel, amibe bekapcsolódott a Budapesti Műszaki Egyetem és a Nyíregyházi Főiskola is. Végül a debreceni Műszaki Kar és a nyíregyházi intézmény közösen dolgozta ki az új, hivatásos repülőgép-vezetői alapszak képzési és kimeneti követelményeit. A hét féléves angol nyelvű oktatás célja olyan hivatásos pilóták képzése, akik alkalmasak parancsnok-pilótaként kereskedelmi repülésekre, repülőgépek üzemeltetését kiszolgáló és irányító mérnöki feladatok ellátására, illetve a folyamatot kiszolgáló járművek és mobil gépek üzemeltetésére, fenntartására, az irányítórendszerek működtetésére. – Az oktatáshoz kitűnő alapot nyújt az egyetem rendkívül széles képzési és tudományos spektruma, hiszen a kadétok tanulnak természettudományi alapismereteket (matematika, mechanika, fizika, hő- és áramlástan, műszaki kémia, elektrotechnika), gazdasági és humán ismereteket (közgazdaságtan, minőségbiztosítás, menedzsment, kommunikáció), valamint erre jön a műszaki és informatikai elemeket is tartalmazó speciális szakmai törzsanyag – sorolta Bartha Elek.
Főleg külföldiek
Az alapszak egyik legfontosabb tantárgya a repülési gyakorlat lesz, ami az intézménnyel szerződésben álló és a Nemzeti Közlekedési Hatóság által jóváhagyott és felügyelt külső szakmai gyakorló helyen, erre alkalmas szervezetnél teljesíthető. Ilyen lesz például a debreceni PHARMAFLIGHT központ a legmodernebb Airbus és Boeing repülőgép-szimulátorokkal. A képzés erősen gyakorlatorientált jellege miatt költséges lesz, de már most is jelentős az érdeklődés, főként külföldi hallgatókra számítanak. A képzés szakmai része gyakorlatilag megegyezik a hivatásos repülőgép-vezető tevékenység ellátásához szükséges ATPL (Airline Transport Pilot Licence – közforgalmi kereskedelmi pilóta) szakszolgálati engedély megszerzésének követelményeivel, így a végzett hallgatók párhuzamosan szerzik meg az oklevelet és a szakszolgálatai engedélyt.