A nyár közepén érkezett haza Salzburgból a PHARMAFLIGHT Zrt. néhány tudományos munkatársa, élükön Győri Gyulával, a cég tudományos igazgatójával. A rangos konferencián meghívott előadóként vettek részt a PHARMAFLIGHT szakemberei, akik közül dr. Szűcs Botond vezető biológust kértük arra, hogy összegezze a tapasztalataikat.
- Mielőtt belemennénk a salzburgi konferencia részleteibe, kérem, hogy egy korábbi útjukról is adjon rövid tájékoztatást, hiszen az is szervesen kapcsolódik az osztrák nagyvárosban rendezett szimpóziumhoz.
- Ugyan csak szakmai szempontból tartozik szorosan egymáshoz a két út, de tény, hogy májusban az Aerospace Medical Association (AsMA) meghívására New Orleans-ban jártunk. Erről a nemzetközi szervezetről annyit mindenképpen érdemes tudni, hogy ez a legnagyobb, legtekintélyesebb szakmai tömörülés az űrgyógyászat és az emberi teljesítmény megismerésének területén. Voltaképpen egy tudományos fórum szerepét is betölti, amely számos különböző tudományág számára biztosít lehetőséget arra, hogy találkozzanak a képviselői. A meghívásunk azért is volt megtisztelő, mert ezekre a rendezvényekre a világ jelentős repülőorvos szakembereit várják. A meghívásnak eleget téve a PHARMAFLIGHT részéről dr. Szabó Krisztina, a repülőorvosi központ vezetője és jómagam tartottunk előadást. A dolog előzménye az volt, hogy még az elmúlt évben küldtünk a szervezőknek egy előzetes témavázlatot, amely alapján úgy értékelték, hogy helye lesz az előadásainknak, amelyekben elősorban a pilótaképzés és a HungaroControlnál végzett méréseink eredményeit mutattuk be.
- Miben különbözött ettől a salzburgi fórum?
- Voltaképpen ehhez a témához kapcsolódott a szimulátor gyártással és képzés szervezéssel foglalkozó AMST háromnapos salzburgi rendezvénye, amelyre Győri Gyula vezetésével utaztunk ki. Ezen az emberi teljesítőképességről szóló szimpóziumon Nagy Gergely, a PHARMAFLIGHT vezérigazgató-helyettese és jómagam tartottunk előadást. Tudni kell, hogy ez a konferencia is meghívásos alapon működik, de főleg európaiaknak, illetve azoknak nyílik lehetőségük, akikkel az AMST kapcsolatban áll. Így aztán Indiából és Szingapúrból is voltak résztvevők. A konferencia fókuszában – ahogy már említettem - ezúttal az emberi teljesítőképesség, illetve az azt befolyásoló faktorok és a képességek javításának lehetőségei álltak. Természetesen ezt nemcsak a hajózó személyzetre, hanem például a légiforgalmi irányítókra is vonatkoztatva. Nyugodtan mondhatom, hogy a valós, kiértékelhető eredményekre vonatkozó előadásunk komoly érdeklődést váltott ki.